volgmarloesenada.reismee.nl

The Vine Church en Victoria Peak

Hallo allemaal, Vanavond is het weer een beetje laat geworden. Komt door een paar technische problemen. Veel leesplezier. Vanochtend zijn we er om half 8 uit gegaan. We hadden heerlijk geslapen in onze zachte bedjes. Op onze zondagse best aangekleed en daar gingen we. De kerk was gelukkig dichtbij, we hoefden maar 5 minuutjes te lopen. Het was een erg warme dag, en morgen word het nog warmer. Het is hier rond de 33/34 graden. Ze noemen het hier: subtropisch. We kwamen daar binnen en moesten buiten de zaal wachten. We gingen door een raam naar binnen kijken en iemand deed de deur voor ons open. Hij was erg enthousiast en verwelkomde ons erg vriendelijk. Hij was een van de pastoren van de kerk. We gingen in de zaal zitten, en wachtten totdat het begon. Het was een erg mooie dienst, het eerste nummer zongen ze ook op Teenstreet dus dat was erg fijn. De band was erg goed, en het Woord was ook interessant. Na de dienst hebben we nog met een paar mensen staan praten, veel kenden ICC(de organisatie waarmee we gaan werken dinsdag) En ze gaven ons nog wat inside-informatie. Er was een andere pastoor die vertelde dat hij Nederland geweldig vond en dat Orange zijn lievelingskleur is, dat was erg lief van hem. We hebben daar bij de koffiebar onze eerste sandwich gekocht, en het was lekker om weer even brood te eten. Daarna zijn we naar de tramhalte gelopen, het is een speciale rode tram die van en naar de Victoria Peak gaat. Onderweg nog even onze dagelijkse boodschappen gedaan: cake en water. De Victoria Peak is een berg op het eiland waar je een super uitzicht hebt op Hong Kong. Het was een mooie dag om naar de Victoria Peak te gaan want de zon scheen en de lucht was helder. Om in de tram te komen stond er een ongelooflijke rij die aan de andere kant van de weg begon. Maar alles werd perfect geregeld zodat niemand kon voordringen en alle mensen snel verwerkt werden. We hebben ongeveer een half uur in de rij gestaan(Je raakt er aan gewend), toen konden we tickets kopen. Nadat we tickets hadden gekocht moesten we in de rij staan om in de tram te stappen. Eenmaal in de tram, hadden we gelukkig een zitplaat. De tram ging erg stijl omhoog, maar gelukkig hoefde we dat stuk niet te lopen. Dan hadden we een heel zwembad weg gezweet. Niet alleen de westerse mensen hebben het heet, ook de Chinezen zweten als een gek. We kwamen boven en maakten een rondje over de berg. We hadden foto's van het uitzicht gemaakt en door de schaduw gewandeld. Bij een van de kraampjes hing er een shirt met: Somebody that loves me bought this shirt for me in Hong Kong. Het was echt super grappig, maar op een toeristische plek erg duur. Nadat we het rondje hadden gemaakt liepen we naar het dak, daar kon je 360 graden in de ronde kijken en genieten van het uitzicht. We hebben daar ook veel foto's gemaakt. Er was ook een deel afgesloten en ik vroeg waarom dat was. Ze waren daar bezig om te filmen voor een tvprogramma. Ik heb helaas niks ervan gezien. We gingen bij het dak weer omlaag en namen de tram weer terug. Op de terugweg zijn we door het Hong Kong park gelopen, 8 hectare vol tropische planten, aangelegde meren, kunstamtige watervallen en fonteinen. Maar ook: kamerplanten! Mama liep daar rond en zei alleen: Dit zijn kamerplanten, dit zijn ook kamerplanten. In Nederland is het te koud om deze planten buiten te laten groeien, maar in Hong Kong is het altijd subtropisch warm. Er was ook een vijfer met super veel schildpadden erin, op een steen die boven de vijfer uit stak zaten 5 schildpadden op elkaar te bakken in de zon. In het park was ook een super groot vogelreservaat waar je naar binnen mocht om ze te bekijken. Het was erg mooi, je liep op houten balustrades boven de grond en de vogels vlogen je om de oren. Het was een erg mooi park. Nadat we het park uit waren gelopen liepen we terug naar ons hotel. Bij het teruglopen kwamen we een megademonstratie tegen. Ze liepen allemaal over de hoofdweg in orange shirts en witte petjes. We vroegen aan een paar meiden waar het voor was, en het ging over de verkiezingen. In 2017 zijn er weer verkiezingen en een deel van Hong Kong wil dat er vrije verkiezingen komen en een deel wil dat het geregeld word door de overheid. Deze twee delen hielden op verschillende dagen een demonstratie. Op de terugweg liepen we nog door een straatje met kraampjes. Opeens zag ik de etalage van een slager aan mijn rechterkant... Ze verkopen hier werkelijk alles van een dier.... De poten, ogen, hersenen, hart, nieren etc. En dat hing allemaal stuk voor stuk aan haken in de etalage. Dan heb je geen honger meer zal ik je vertellen. Daarna kwamen we aan in ons hotel, en hebben we heerlijk een avondje even niks gedaan en Meet the Fockers op TV gekeken. Mama is wel een beetje verkouden geworden. Hier in Hong Kong houden ze van heerlijke koude airco's namelijk. Maar als je uit de bedrukkende hitte van 33 graden komt en je stapt in een gebouw met de tempratuur van 19 of minder dan geeft dat je lichaam iedere keer een klap. Gister had ik zelf dat we over de straat liepen en er stonden twee deuren open die koude lucht naar buiten bliezen, dat ik een koude vlaag, toen een warme vlaag en toen een koude vlaag in mijn gezicht kreeg(en daarna natuurlijk weer warm). Dat was heel apart. Mama gaat nu een omslagdoek mee nemen, en als we dan in een gebouw komen dan doet ze het omslagdoek om zich heen. We hebben vandaag dus een redelijk rustig dagje gehad, en dat hadden we ook wel nodig. Het zijn erg veel indrukken om te verwerken en we moeten goed uitgerust zijn voor het doel waarom we deze reis doen: een week lang met de kinderen werken in het weeshuis. Morgen gaan we naar Aberdeen en Stanley, het lijkt net Engeland haha. Stay Tuned!

Judith

Lieve zussen,
Wat een ervaringen, dat is wat anders dan een zondagmiddagen op het strand om van achter het raam te kijken naar een woeste zee, terwijl de regen giga naar beneden komt.... Want dat hebben jullie vanmiddag gemist. ;-) maar heerlijk om weer mee te mogen genieten met jullie reis! Werd de dienst naar het Engels vertaald dat jullie het konden volgen? Ja, Gods gemeente wereldwijd, mooi om dat te mogen ervaren! Nog ff 2 dagen de toerist zijn: buit het goed uit en goede tijd samen gewenst! X, Judith + de reckersmannen

Henk Soellaart

Hoi lieverds,
Fijn dat jullie een rustige hebben gehad.
Wij hebben ook een bijzondere gezegende dienst gehad met als thema psalm 23.
Morgen weer veel plezier
X Henk en Pa.

Anneke en Luuk

hee mama en loesie,
Mam, wist je meteen de weg naar de kerk? :D jullie hebben het ontzettend leuk! Geniet er van enne... dat shirt ga je toch nog wel scoren he marloes ? haha

Johan Gouda

Hoi Ada en Marloes, mooi om jullie blog te lezen. Ik had die tuin en de vijvers ook wel graag willen zien. Geniet van de reis en we zien jullie binnenkort weer.
Gr. Johan

Els en Johan Clerx

Fijn dat alles goed verloopt en dat jullie zoveel kunnen zien ondanks de hitte. Het is altijd bijzonder om andere broeders en zusters tegen te komen en dan de eenheid
in Jezus te ervaren. Fijne reis!!!