volgmarloesenada.reismee.nl

Uit Hong Kong Island en de Ladies market.

Hallo allemaal! Papa we hebben fotolijstjes gekocht voor de kinderen in het weeshuis. Genoeg informatie? Haha. En tante Erna we zijn inderdaad de enige Nederlanders. Voor de rest zijn het allemaal engels-sprekende teamgenoten. Vanochtend hebben we heerlijk uitgeslapen. Eindelijk een ochtendje lang in bed gebleven. We deden onze ogen open en er zat regen op de ramen! Het had vannacht en vanochtend geregend. Onze paraplu's kwamen dus zeker van pas, in de bloedhete zon en in de regen. Je deed natuurlijk geen jas aan, want daar was het veel te warm voor. Ik had gisteravond veel deet opgedaan dus ik ben niet meer gestoken, maar de muggenbulten jeukten wel. We hadden onze spullen ingepakt en gedoucht. Ready to go. Nog even alles na gelezen van ICC, en onze teamgenoten doorgenomen. Nu wel alles uit de kluis gehaald dus niks vergeten. We hadden de zware spullen uit onze backpack in de koffers gedaan zodat we die niet meer hoefde te dragen met onze rug, dus onze tassen waren wat lichter. We hoefden nu maar een 3 haltes met de metro. Dit ritje was niks vergeleken met de dag dat we van Shenzhen naar Hong Kong reisden. De regen was gestopt en het zonnetje scheen. We kwamen buiten in het hotel, en dat is altijd een klap in je gezicht van de hitte. Je begint spontaan te zweten. We liepen naar de metro(en dat is een klein bergje op en een trap af) en we waren helemaal bezweet. Maar even tussendoor wij hebben niks te klagen als we het weer bij jullie in Nederland horen, herfstachtig weer. Dat kan ik me niet voorstellen! Als we terugkomen worden we nog ziek van de koelte. We hebben een tacktiek ontwikkeld voor het gaan met de metro, en het is best wel simpel. Als de tram er nog niet is, helemaal naar de verste ingang vooraan lopen voor de metro. Daar is het serieus het rustigst. Een best makkelijke tacktiek he, maar het is super advies voor mensen die op reis gaan naar China. We zijn na het spitsuur met de meto gegaan dus het was sowieso rustig toen wij gingen. Aangekomen op het station moesten we onze uitgang vinden. Het station was enorm groot, dus we moesten goed uitkiezen welke uitgang we gingen nemen. Als je de verkeerde neemt dan is het zo nog 15 minuten lopen om bij het hotel te komen. Eerst zagen we alleen borden met namen, daar hadden we niet veel aan want op onze kaart van Hong Kong is niet in detail met alle straatnamen(wel reuze handig hoor). We zijn nog een stukje door gelopen en kwamen toen een hele kaart van het station en omgeving tegen. Mama vond al snel de uitgang die we moesten hebben, deze uitgang kwam naast ons gebouw omhoog. Het was zeker nog 10 minuten naar die uitgang, er waren zelfs van die rolbanden die je op een vliegveld ook altijd ziet. Na het hele stuk te hebben gelopen kwamen we eindelijk aan bij ons gebouw: Het YMCA-gebouw. We liepen langs een etalage van een boekenwinkel van het gebouw om naar de ingang te komen, en op het etalageraam stond: Holy Bibles. Dat vonden we erg verassend. We liepen naar binnen en zagen dat de boekenwinkel een soort bible-inn was. Eerst gingen we maar inchecken. Ook vroegen we meteen of we een koffer achter mochten laten, onze souveniers naar het midden van China slepen en weer terug is een beetje zinloos. We komen na de week namelijk weer terug naar dit hotel. We mochten nog niet onze kamer binnen want de check-out tijd was 2 uur en onze kamer was nog niet klaar. We moesten dus wachten. Dan maar even in de boekenwinkel kijken. Het was een erg leuke winkel, heel veelzijdig. Christelijke boekjes, maar ook speelgoed en schattige portemeneetjes. Er zat ook een cafe in het gebouw dus daar gingen we maar eens lekker lunchen. Het was erg luxe en we werden naar onze tafel geleid. We kregen meteen water en de menukaart voor ons geschoven. We openden onze menukaart en er stond een bijbelvers in de hoek van de kaart! Dit hadden we al helemaal niet verwacht, er is iets Christelijks aan dit hotel. Het water werd meteen bijgeschonken als je het op had. Op de menukaart kon je een lunch kiezen met een soep vooraf, een hoofdgerecht en daarna koffie of thee. We hebben heerlijk gegeten, en onze ober was erg aardig. Hij gaf ons veel informatie over hoe we naar de Ladies Market konden komen. We vroegen hem ook wat voor gebouw dit was, want we zagen al die christelijke dingen. Toen vertelde hij voorzichtig dat dit een christelijk hotel was, en dat het cafe onder de hotel managment viel, daarom ook dat bijbelvers in het menu. In de lobby werd ook gospel gedraait(was erg leuk om te horen) en op de 4de, 5de en 6de vrdieping zat een bijbelschool. De soep was een hele romige tomatensoep met nog warme broodjes, heerlijk! Daarna had ik een schnitzel en mama braised ox-tail in port sauce. Het vlees was erg sappig en de saus heerlijk. Daarna lekker een koffietje en een theetje gedronken. Onze bon kwam en het was (ja ik ga het vertellen) 175 Hong Kong dollars! Dat lijkt veel!! Maar wij weten de koers van Hong Kong dollars naar euro's. We hebben in feite een heerlijk luxe lunch gehad voor 17,50. Het kan niet gekker worden. Maar wij kiezen niet hierdoor alle luxe restaurants uit hoor, we doen veel The Chinese Way(Dus de goedkoopste manier). Ook hebben we niet eens zo veel honger hier in China, dat komt door de warmte. We ontbijten hier met twee kaakjes maar in Nederland zouden we daarmee niet rondkomen in de ochtend. Na het eten zijn we naar een van groepsleiders gegaan, die zat ook in het hotel en we mochten langs komen voor een gesprekje of voor vragen als we dat wilden. We liepen naar haar hotelkamer(ook even met de lift) en we klopten aan. Ze deed open en was een beetje verbaasd dat wij voor haar deur stonden, maar toen begreep ze dat wij in het team zaten. We werden van harte welkom geheten. We hebben lekker geklets en een paar praktische vragen kunnen stellen over morgen. Ze had ons ook wat informatie gegeven over de Ladies Market. Na het gesprekje checkten we of onze kamer al klaar was, en we mochten erin. Even onze spullen uitgestald in de kamer, en we gingen op pad. We liepen naar de uitgang van het hotel en toen.. een waterval. Het weer sloeg om, en er kwamen bakken uit de lucht vallen. Maar dat weerhoud ons niet om in Hong Kong te trekken dus hup paraplu's uit en gaan. We moesten langs een lange winkelstraat lopen en ergens in een zijstraatje was de markt. Het was ongeveer 45 minuten over de winkelstraat lopen voordat je het zijstraatje met de Ladies Market tegen kwam. Na 10 minuutjes was het gelukkig gestopt met regenen. Moet je je voorstellen dat niemand nat wil worden, dus ieder persoon heeft een paraplu. Je loopt al met veel mensen over de stoep, en al deze mensen bezetten nu meer dan 1 vierkante meter door de paraplu. Dat zorgt voor verstoppingen, prikkende en nattige paraplu dopjes in je hoofd of bijna in je gezicht en een soort van Tetris als je staat te wachten voor het stoplicht. Je loopt naar de massa mensen die staat te wachten voor het stoplicht en je propt jezelf ertussen om een rij te maken. Die 45 minuten wandelen over de winkelstraat gingen zo voorbij, er was veel te zien. Toen kwamen we eindelijk aan op de Ladies Market. Door de regen(die toen allang gestopt was) was het niet zo druk, en konden we op ons gemak zonder veel geduw en getrek kijken. Er was veel te zien, tassen, nep Louis Vuilton portemenees, knuffels, kinderkleren, Jade armbanden, etc. We hadden in Stanley Market al heel wat spulletjes gekocht(Maakt u zich geen zorgen papa het komt helemaal goed) dus we hadden geen plannen om nog veel te gaan kopen. Bovendien heet dit wel de Ladies Market maar de helft van de markt zie ik ook bij alle andere markten waar we geweest zijn. Het was wel erg leuk om te zien, en we hebben genoten. Op de helft van de terugweg begon het opeens heel hard te regenen. Paraplu's weer uit, en toch maar even schuilen bij een kraampje. De regen die neerplensde op de zeilen die de kramen droog hielden gaf een oorverdovend geluid. Na 5 minuutjes moesten we echt weer gaan teruglopen want om half 7 was er een meeting om te gaan eten voor de teamgenoten die wilden en al in hotel waren aangekomen. Dus in een snelpas door de regen terug over de winkelstraat. Nu zaten we in level 100 van Tetris, op een hoge snelheid jezelf door de drukte van paraplu's werken. Nu was het geen Tetris meer, maar Ontwijk De Paraplu. Gelukkig is het geen Game Over voor ons hahahaha. We waren in 30 minuten teruggelopen naar het hotel in de plensende regen. Alleen onze voeten waren nat dankzij onze heerlijke paraplutjes. In de lobby hadden we afgesproken met de mensen, en we hebben ons voorgesteld. Niet iedereen was er. Daarna gingen sommigen eten, wij hadden geen honger en gingen terug naar onze hotelkamer net als twee andere oudere dames. Die oudere dames hadden in de reis van Engeland naar Hong Kong 24 uur vertraging gehad, dat vonden we erg sneu voor hun. Voorderest hebben we met een paar teamgenoten over ditjes en datjes gekletst. Terug in onze hotelkamer zijn we gaan internetten, in dit hotel hebben we gelukkig wel internet op onze kamer. Morgen begint het avontuur met het weeshuis en ICC. Morgen is de reisdag, we gaan met een sneltrein en een long-distance bus naar Hengyang reizen. Hengyang is een stuk armoediger dan Hong Kong, we zitten dus in een eenvoudig hotel en ik ben niet verzekerd van internet, dus raak niet in paniek als er morgen geen verhaal is en je hoort zo snel mogelijk weer van ons. Ook kunnen we niet alles delen van ICC want ze worden scherp in de gaten gehouden. Alles wat ik hier opschrijf kan tegen hun gebruikt worden, en ze proberen stuk bij stuk vertrouwen te winnen van de overheid. Dit is een lang proces met pieken en dalen. Alvast bedankt voor het begrip, en blijf vooral ons blog volgen want ik blijf schrijven. Stay Tuned!

Erna

Nu jullie echte doel. Bid voor jullie en hoop op een hele mooie tijd daar met de kinderen. , liefs erna

Henk Soellaart

Hoi Meiden, dus nu echt gedronken van het levende water. Mooi avontuur weer vandaag. Paraplu gevechten zijn populair daar! Goede reis morgen en veel zegen bij de kinderen. X Henk en Pa.

Ria

Dat was weer een prachtige dag voor jullie! Ondanks de regen!
Morgen een goede reis en een fijne tijd toegewenst bij de kinderen die jullie hulp kunnen gebruiken!

Martin Peschar

Hoi dames,
Wat een verhalen. Ik begin er ook wel weer zin in te krijgen. Ik wens jullie een hele goede tijd in HY, dat zal zeker wel lukken. En doe de groeten maar aan Kyla en Alison van ons.

Groeten van Martin en Margreet

alianne

Lieve ada en marloes,
Wat een verhalen. Wat een avonturen.
Gaaf om te lezen. Heel veel plezier nog.
Liefs alianne

Mariëtte Oostwouder

Alle blog berichten achter elkaar gelezen, Marloes het is tot nu toe een prachtig boek! En dan te bedenken dat jullie het allemaal echt meemaken!
Geniet van jullie tijd daar en vooral de tijd samen ;-)
Gezegende tijd samen!